EHF Champions League, ligesom andre topbedømte sportsligaer, tiltrækker sponsorater fra nogle af de største mærker, herunder Infront Sports & Media, DAZN, hummel, Gerflor Group Select og Sport Radar.
Fans og spillere kan ikke forstå historien om EHF Champions League uden at se på oprindelsen af den organisation, der er vært for konkurrencen, det europæiske håndboldforbund (EHF). Det europæiske håndboldforbund (EHF), som navnet antyder, er et sportsligt styrende organ, der er vært for og administrerer europæisk håndbold. Organisationen, der har hovedkvarter i Wien, Østrig, udgør 50 medlemsforbund sammen med England og Skotland, som er associerede forbund.
EHF Champions League blev derimod dannet i 1993. Allerede nu var der en europæisk konkurrence kaldet European Champions Cup, som var arrangeret af det internationale håndboldforbund (IHF). Det, der gjorde EHF Champions League unik, var dets nye format.
Berettigelse og kvalifikationer
Medlemsforbundene skal stå i spidsen for EHF's koefficientrangering for at kvalificere sig til EHF Champions League. EHF's koefficientrangering er en liste, der rangerer medlemslandene baseret på deres præstationer i de sidste tre sæsoner af dette sportsmesterskab, EHF European League (EL) og EHF European Cup (EC).
De første 9 forbund i EHF-koefficientrangen får automatisk kvalifikation til turneringen, hvor det nationale mesterhold repræsenterer forbundet. Det øverste forbund på ranglisten får derefter en anden plads i turneringen. Den indenlandske andenplads i forbund nummer 1 tager denne plads. Resten af de 6 slots tildeles baseret på et jokertegn, der tager højde for turneringens spillested, tilskuere, tv, produktstyring, digital indflydelse og tidligere resultater fra EHF-turneringer.