Nyheder

October 31, 2023

Optimering af maratonpræstation med brændstofstrategier

Ethan Moore
WriterEthan MooreWriter
ResearcherMatteo BianchiResearcher
LocaliserAndreas NielsenLocaliser

Brændstofstrategier for maratonsucces

Da den paralympiske Susannah Scaroni gik på gymnasiet for at blive en registreret diætist, begyndte hendes daglige måltider at ændre sig. Da hun læste mere om forskningen bag udholdenhedssportsernæring, begyndte hun at spise mange flere kulhydrater. Og hun mærkede hurtigt en forskel i hendes præstationer.

Optimering af maratonpræstation med brændstofstrategier

Ernæring før løb

Scaroni følger en kulhydratrig diæt på grund af den høje intensitet og volumen af ​​kørestolsløbstræning. Dagen før et løb har hun fokus på racespecifik ernæring. Hun drikker kulhydratrige væsker og sigter efter 80 ounce, inklusive en sportsdrik som Gatorade. Til aftensmad har hun kulhydrater som ris, kartofler eller pasta sammen med magert protein og kogte grøntsager. For at undgå hyppige badeværelsesture drikker hun det meste af sin væske til aftensmaden og har et lille glas vand inden sengetid.

Løbsdag morgen

På løbsdagen starter Scaroni med et glas vand for at rehydrere. Da der kan gå et par timer mellem morgenmaden og starten af ​​løbet, har hun et større måltid, der indeholder komplekse kulhydrater og protein, såsom havregryn og yoghurt eller jordnøddesmør. Hun har også en kulhydratblanding med i bussen og i teltet inden start. Kaffe er et must for hende, enten ved at bruge sin egen AeroPress eller få røde øjne fra en kaffebar.

Tankning under løbet

Scaroni fylder en CamelBak med 60 gram kulhydrater fra hendes hydreringsblanding og drikker den gennem et sugerør, især på ned ad bakke, når hun ikke behøver at bruge hænderne til at skubbe. Denne strategi er især vigtig for paraatleter, der kan have nedsat GI-funktion på grund af en rygmarvsskade.

Råd til maratonløbere

Scaroni råder maratonløbere til at holde sig til deres træningsplan på løbsdagen og ikke prøve noget nyt. Det er vigtigt at øve sig med de nøjagtige fødevarer og mærker, der vil blive indtaget under løbet for at undgå mave-tarmproblemer. Hun anbefaler også at øve sig på den tidlige morgenmad eller flere små måltider, der vil blive indtaget på løbsdagen. Endelig foreslår hun at undgå nye fødevarer eller drikkevarer, såsom gratis kaffe, hvis de ikke er blevet indtaget før under træningen.

Seneste nyheder

Sådan håndterer du dårlige løb i væddemål
2023-11-20

Sådan håndterer du dårlige løb i væddemål

Nyheder